Audi A4

a4

Met de komst van de Audi A4 B5 werd een totaal nieuwe Audi geïntroduceerd. Het had zich nu, na de komst van de A4 en daarvoor de A8, definitief als 'premium merk' gemanifesteerd. Naast de sedan versie, de Limousine, kwam er in 1996 een stationwagen versie van de A4 op de markt, de Avant. Met name het interieur van de A4 was stukken moderner en volwassener geworden dan dat van voorganger 80. De B5 (interne fabriekscode Typ 8D) is van 1995 tot 2001 geproduceerd. In 1999 ontving het model nog een facelift om tot de introductie van de nieuwe A4 B6 mee te kunnen.
Voor het modeljaar 1999 kreeg de A4 een lichte facelift. Ook werd er een nieuwe motor geïntroduceerd, een 2,4-liter V6 motor met 5 kleppen per cilinder die de oude 2.6-liter V6 verving. In 2000 werd de 1.9 TDI met 110 pk vervangen voor een nieuwe 1.9 TDI met 115 pk met pompverstuiver techniek. Ook werd er nog een tweede opgevoerde 1,8-liter turbomotor geïntroduceerd met 180 pk.Tevens kwam in 1999 de eerste Audi RS4 op de markt als vervanger voor de Audi RS2. Deze had een verder opgevoerde 2,7-liter V6-motor van de S4 maar dan met 380 pk.
In 2001 werd de Audi A4 B6 (interne fabriekscode Typ 8E/8H) geïntroduceerd. De stijl van de B5 bleef duidelijk in dit model te zien, maar werd een stuk scherper, moderner en volwassener. De stijl was geïnspireerd op die van de Audi A6 C5 maar ook de Avant was duidelijk een evolutie van de B5. In 2002 werd de A4 Cabriolet geïntroduceerd als vervanger voor de Audi Cabriolet die nog tot 2000 op basis van de Audi 80 B4 geproduceerd werd.
In 2003 kwam Audi met een nieuwe S4. Deze had een 344 pk sterke 4,2-liter V8-motor met 5 kleppen per cilinder onder andere bekend uit de A6 en A8. De S4 was zowel in Limousine en Avant als in Cabriolet versie leverbaar. Een RS-versie is van dit model nooit geproduceerd. Omdat tijdens de productie van de A4 B6 de RS6 al verkrijgbaar was en Audi slechts één RS-model tegelijk in productie wilde hebben.

!